Idag rullar hundratusentals rostskadade bilar på våra vägar. Oftast är rostskadorna dolda och upptäcks inte förrän det är försent. Ett problem är att nya modernare bilars underreden i allt större utsträckning plastas in. Bakom plastkåporna finns komponenter som rambalkar, gastankar och bromsrör som sällan eller aldrig kontrolleras.
Bilprovningen bekräftar problemen
De plastkåpor som idag täcker underredet på nyare bilar försvårar arbetet betydligt hos bland annat bilprovningen. De har svårt att hinna montera av och på plastkåporna inom de 17-20 minuter som en besiktning i genomsnitt ska ta att genomföra. Att underreden idag kapslas in kan medföra ökade problem med rost som inte upptäcks i tid. Det är inte bara bilens andrahandsvärde som försämras när bilen börjar rosta. Även krocksäkerheten försämras när rosten angriper skarvar och balkar som är dolda.
Fabriksgarantin garanterar inte rostfrihet
Många bilägare luras av namnet ”garanti”. Fabriksgarantierna gäller generellt bara när plåten är helt genomrostad och när skadan kommit krypande inifrån. Tillverkarens villkor för att åtgärda skador framgår av bilens instruktionsbok.
Biltillverkarna kräver oftast, för att garantin ska gälla, regelbunden rostskyddskontroll och bättring av slitet rostskydd. Men många viktiga detaljer kan vara undantagna från garantin - bränsletanken, hjulupphängningar, bromsrör t ex. Dessa detaljer, viktiga ur säkerhets- och trafiksäkerhetssynpunkt, är det viktigt att ha särskild kontroll på.
Hårda påfrestningar i tufft klimat
Fabriksrostskyddet fungerar ofta bättre på kontinenten än i Norden där regn, fuktiga miljöer och kalla vintrar är vardag. Med saltade vägar och en årsmedeltemperatur på 6° C utsätts våra bilar för hårda påfrestningar. Under dessa väderförhållanden frodas rosten. Därför är det viktigt att regelbundet underhålla med ett rostskydd anpassat för Skandinaviens tuffa klimat.
Läs om din bilmodell i Vi Bilägares stora rostskyddstest